Menu
Recenze

Božkov Republica Exclusive – recenze nového rumu

[row]

[col span=“3″ span__sm=“6″]

[testimonial stars=“4″]

Obal & lahev

[/testimonial]

[/col]
[col span=“3″ span__sm=“6″]

[testimonial stars=“3″]

Vůně & barva

[/testimonial]

[/col]
[col span=“3″ span__sm=“6″]

[testimonial stars=“2″]

Tělo & ocas

[/testimonial]

[/col]
[col span=“3″ span__sm=“6″]

[testimonial stars=“3″]

CELKEM

[/testimonial]

[/col]

[/row]

Není to zas tak dávno, co Stock Plzeň-Božkov představil jeho letošní žhavou novinku. Ale i za tuto relativně krátkou dobu, dokázalo jejich marketingové oddělení něco, co by mu mohli závidět i kluci od Zacapy. Její jméno se skloňuje ve všech pádech jak na internetu, tak i ve většině českých barů a hospod. Někteří stále ještě neví, co si o ní mají myslet, ale jiní si ji za onu krátkou dobu oblíbili natolik, že ji chválí, kudy chodí. Ano, řeč je o rumu Božkov Republica Exclusive, prvním českém „opravdovém“ třtinovém rumu. A jelikož se mě na tento kousek všichni neustále ptáte, rozhodl jsem se pro vás napsat alespoň krátkou recenzi.

Ale hezky od začátku. Než jsem se do problematiky ponořil trochu více, myslel jsem si, že hlavním důvodem vzniku Republiky, je snaha Božkovu naskočit na onu velkou módní vlnu třtinových rumů, která se momentálně valí světem. A jelikož všem, kteří poznají rozdíl mezi rumem třtinovým a bramborovým, byl do teď Božkov spíše pro smích, rozhodli se s tím konečně něco udělat… 

Ne, není to úplně tak jednoznačné. Tím hlavní důvodem, proč Republica vznikla, je dle mého názoru to, že EU zakázala rumovou tresť. Božkov si vybojoval alespoň dva roky výjimku. A díky ní má šanci naučit své zákazníky pít rum, který nebude mít onu, pro něj typickou, (pa)chuť. 

Uvidíte, do roka přijde něco jako Republica XO, kde bude ještě méně cítít onen typický chut’ový ocas Tuzemáku a za dva roky už po tomto klasickém českém „klenotu“ barů a hospod neštěkne ani pes…

Má první zkušenost s Republikou je z jedné rumové degustace, kde byla tato lahev zařazena jako “nultý vzorek”. A ano, musím se přiznat, že první dojem nebyl zas takový průšvih, jak jsem původně očekával. Našli se tam dokonce i tací, kteří byli natolik příjemně překvapeni, že zvažovali, že si lahev koupí do jejich rumového baru. Jenže ten, který nás degustací provázel, udělal v rámci objektivity něco, za což mu všichni zpětně děkujeme. Na samém závěru degustace, nás totiž nechal ochutnat Republiku ještě jednou! Jo jo –  takové to uvedení Einsteinovy teorie relativity do kruté praxe. Přiznávám, možná to vůči Republice, po všech těch skvělých rumech od Oliver & Oliver, nebylo fér, ale bylo to zkrátka potřeba. A evidentně to zafungovalo – po této léčbě šokem již nikdo ze zúčastněných o koupi lahve Republiky neuvažoval.

Abych ale byl k Republice spravedlivý, koupil jsem si na recenzi jednu její lahev na mé poslední služební cestě. Večer jsem si k ní v klidu sedl, a začal hodnocení s čistým štítem, jako bych ji pil zcela poprvé. A zde jsou mé, snad alespoň trochu objektivní, dojmy…

[gap]

[ux_image id=“1136″]

[gap]

Lahev i obal hodnotím pozitivně. LineArt Group udělala fakt dobrou práci a tvář z období secese, Republice sedí mnohem více, než když by se stylizovala např. do rumu v pirátském nebo karibském stylu.

Onen design lahve navíc oceníte ješte více, když si uvědomíte, že uvedení Republiky na trh, bylo načasováno na stoleté výročí naší republiky. Zkrátka ano, marketingové oddělení Božkovu, pod vedením Tomáše Hejkala, tentokrát odvedlo skvělou práci a dotažením všeho do nejmenšího detailu, vydolovalo z daného produktu naprosté maximum.

A jaký že je nápoj, který se v této povedené lahvi skrývá? Asi záleží, ze kterého úhlu pohledu se na to díváte…

Jste-li dlouholetý věrný milovník Tuzemáku, pak jste nejspíše hlavní cílovkou Republiky a budete s ní spokojeni.

Božkov dává svou Republikou jasně najevo, že nechce přetahovat zákazníky od jiných značek prémiových rumů. Chce si “vychovávat” ty své… a jde na to opravdu chytře.

Rum, který si, navzdory tomu, že se snaží být lepším, prémiovým produktem, stále drží specifickou chuťovou linku Tuzemáku, je ideální cestou. Navíc cena Republiky začíná na 219,- Kč za 0,5l a 269,- za 0,7l, takže ani ti spořiví, slyšící na slůvka “AKCE”, “SLEVA”, “VÝPRODEJ”, si nemají na co stěžovat. Zkrátka značka ideál.

Pokud jste ale člověk, který je zvyklý na vyšší třídu prémiových třtinových rumů, předem vám říkám, že celou lahev asi sami nikdy nedopijete.

Republika Exclusive je prezentován jako blend až osmiletých karibských rumů. Pokud jej ale porovnám např. s Diplomáticem Mantuano, které obsahuje stejně staré rumy, je to naprosto jiná liga. Ty dvě stovky navíc za Diplomático, se rozhodně vyplatí připlatit. Je třeba si také uvědomit, že Republika tak trochu klame tělem. Onu tmavě jantarovou barvu, by jí mohly závidět mnohonásobně starší rumy, což o něčem hovoří. Navíc jemně nasládlé chuti s tóny vanilky, sušeného ovoce a oříšků, je také dopomáháno třtinovým cukrem, aby byla právě taková jaká je. No a kolik procent z nápoje jsou ony osmileté rumy, jsem se také nikde nedočetl. V podstatě to může být klidně jen pár procent. Takže obrázek si už udělejte sami.

No a jak to vše shrnout? Republika Exclusive, je zkrátka Tuzemák, který nám pomalu začíná dospívat.

Konečně dostal i občanku (může se díky třtinovému základu oficiálně nazývat rumem) a ikdyž s ním puberta stále dost cloumá (“pachuť” tuzemáku v něm bohužel zůstává i nadále) dá se v jeho společnosti vydržet déle, než tomu bylo za jeho mladých let. Ne, není to na douhé večerní rozhovory až do brzkých ranních hodin, to by vás z něj asi rozbolela hlava (tipuju tak po 5 panácích), ale určite s ním najdete společnou řeč na nějaké žhavé letní párty (může být zajímavým a cenově dostupným základem míchaných nápojů – ad. nová bílá Republica). Každopádně až letos pojedete na vodu, určitě si jí tam užijete dosytosti… 

S její nízkou cenou, se stane hitem letošního léta, protože: “Rum za necelé tři stovky? No nekup to!?”

No a pokud jej toužíte ochutnat alespoň ze zvědavosti, tak zde je link přímo do eshopu. Dobrou chuť 😉

O autorovi

Milovník kvalitních rumů, hrdý otec, grafik, fotograf, copywriter, Apple "ovce", věčný technologický snílek a autor blogu MasterBlender.cz